.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در آستانه روز هوای پاک؛
بابلی ها به دیدار قو های سیبری رفتند

شمال نیوز : تالاب سرخرود واقع در منطقه وزرامحله از سال ۱۳۸۶ میزبان زمستانی هزاران قوی مهاجر است که پس از سال‌ها در تلاش برای زنده‌ماندن به آنجا پناه می‌برند.

این پرندگان مهاجر با پیمودن بیش از ۵ هزار کیلومتر از نواحی سردسیر برای گذراندن زمستانی آرام به این منطقه می‌آیند.

منطقه سرخ‌رود، حدفاصل بین شهرستان فریدون‌کنار و محمودآباد مازندران در شرایطی میزبان 3500 قوی مهاجر شده که اتفاقا در این منطقه هیچ تالاب طبیعی با اهمیتی وجود ندارد! با این وجود قوهای مهاجر، سرخرود را که این روزها در بین ویلاهای شخصی، دامگاه‌های صید و صیادی و دکل‌های برق فشار قوی محاصره شده و هر از گاهی جان قوها را می‌گیرد، به ناچار برای زمستان گذرانی در مازندران انتخاب کردند.

از این رو تلاش اداره محیط زیست آمل و دوستداران محیط زیست این است تا حد امکان، شرایط زیست بهتری را برای این پرنده زیبا در سرخ‌رود فراهم کنند تا حالا که قوها سرخرود را به دیگر زیستگاه‌های حفاظت شده استان ترجیح داده‌اند و در این منطقه فرود آمده‌اند با کمترین آسیب و تهدیدات جدی مواجه شوند.

شالیزارهایی که تا چندی قبل میزبان شالیکاران بود با پایان یافتن فصل برداشت برنج و بارش باران زمستانی، اکنون به آبگیرهای موقتی تبدیل شده و قوها نیز طبق سنت هرساله امسال هم به این آبگیرهای موقتی آمدند با این تفاوت که تا سال قبل، تنها 800 قو در سرخ‌رود فرود می آمد اما امسال این تعداد به بیش از 4برابر افزایش یافته‌است و همین امر باعث شده تا آنها با کمبود غذا مواجه شوند.

اما زیباتر از صحنه های بی بدیل فرود قوها در منطقه سرخ‌رود که این منطقه را به بهشت قوها تبدیل کرده ، مشارکت گروه‌های زیست محیطی، مردم و حتی شهرداری سرخرود با اداره محیط زیست آمل در تامین غذای مورد نیاز قوها است که نمایشی از حضور خودجوش مردم در حفاظت از محیط زیست است.

بهشتی که تماشای آن می‌تواند روح انسان خسته و دود زده شهرنشین را برای لحظاتی تلطیف کند و آرامش را به او بازگرداند.
این روزها آبگیرهای سرخرود مملو از قوهای گنگ و فریاد کش است.
95درصد قوها از نوع فریاد کش و 5درصد نیز از نوع قوی گنگ هستند .
قوها سراسر آبگیر را اشغال کرده‌اند و تا چشم کار می‌کند روی آب را این پرندگان سفید طناز پوشانده‌اند.
سر و صدای قوها و تماشای صحنه‌های پرواز آنها بر فراز آبگیر چنان دیدنی و مسحور کننده است که همه روزه تعداد قابل توجهی از علاقه‌مندان به طبیعت را به منطقه می‌کشاند.

قوها تا پایان فصل سرما در سرخرود باقی می‌مانند و به محض گرم شدن هوا منطقه را به سمت عرض‌های جغرافیایی بالاتر ترک می‌کنند. اما قوهایی که جفت خود را در این سفر از دست داده‌اند دیگر به زادگاه اصلی خود برنمی‌گردند و در همین منطقه باقی می‌مانند. شاید به همین دلیل است که همواره کارشناسان قو را یکی از پر عاطفه ترین پرندگان می‌شناسند.

این قو‌ها در ایام هفته شاهد بازدیدکنندگان بسیاری از شهرهای مختلف استان‌های کشور هستند؛ بطوری که در روزهای جمعه موجب تردد علاقمندان به این پرنده زیبای آفریده خداوند می‌شود.

به گزارش خبرنگار شمال نیوز، در آستانه 29 دی روز هوای پاک و به همت شورای اسلامی شهر بابل ، شهرداری و سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری بابل ، مردم دوستدار طبیعت به دیدار قوهای مهاجر در سرخرود رفتند.

مرمر فیروز پور سخنگوی شورای اسلامی شهر بابل، در حاشیه دیدار بابلی ها از قوهای سیبری ازتالاب سرخرود در گفتگو با خبرنگار شمال نیوز در بابل بیان داشت: درآخرین جمعه دی ماه و باهمکاری آموزش و پرورش و انجمن های مردم نهاد دوستدار طبیعت و انجمن یاوران زمین و سازمان اتوبوسرانی تمام شهروندانی که تمایل داشتند از قو های مهاجر در سرخرود مازندران دیدار داشته باشند را به صورت رایگان به این منطقه اعزام نموده ایم.

وی افزود:همه ساله قوها از اواخر آبان و اوایل آذر وارد منطقه سرخرود شده و از اواخر بهمن و اوایل اسفند به دلیل جوجه آوری از منطقه خارج می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: درحال حاضر براساس منابع مسئول بیش از 3500 قو مهاجر مهمان تالاب سرخرود هستند و به همین منظور برنامه بازدید خانوادگی از این قو ها انجام پذیرفت که خوشبختانه با استقبال در خور توجه شهروندان بابلی قرار گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بابل در پایان، از حضور پرشور مردم و خانواده ها تشکر کرد. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 28 دي 1392
سازمانهای مردم نهاد شهرهای دیگه خیلی وقته که رفتند. عزیزان تازه بیدار شدند!
کرمی 29 دي 1392
لطفا به تالاب میانکاله درگلوگاه توجه سود هر شب هزاران پرنده قتل عام می سوند محی ط بانها کجان نکنه..........

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.294 seconds.